2023-04-21
Nytt om laddning av elbil
På årsmötet presenterades det vi kommit fram till hittills angående möjligheterna att koppla in laddboxar i garagen. Det är möjligt, men innebär förstås en stor kostnad. Stort intresse finns, men även för alternativen laddstolpe på uteparkeringarna. Läs årsmötesprotokollet för mer info. Jonsered och Manered kommer att jobba vidare med detta, i samarbete. Till en början kommer vi att undersöka intresse och prioriteringar.
Tills laddboxar ev installerats - Laddning av elbilar i garagen är inte tillåten!!!
Läs mer på räddningstjänsten och elsäkerhetsverket . Elnätet är inte dimensionerat för sådan belastning.
Tidigare ha vi informerat om att den som vill dra in el från elcentral/Partille Energi med abonnemang och installera laddstation, på egen bekostnad, i sitt garage, haft möjlighet att göra det. Detta gäller inte längre! Enligt ny information från Partille Energi får det inte dras nya abonnemang till garagefastigheterna på det viset.
Fasader, portar och tak
Fasaderna börjar bli smutsiga och slitna på sina ställen. Åldern börjar ta ut sin rätt på tak och rännor. Att byta dessa ansåg årsmötet innebar för stor kostnad, och besätmde att vi försöker fixa själva under gemensamma garagefixardagar, eller på egna samlingar och initiativ.
____________________________________________________________________________________________
Om du har problem med din garageport, kontakta ordförande i Manereds samfällighetsförening.
Vi akuta problem som behöver åtgärdas, t ex porten stänger sig inte eller är skadad på grund av inbrottsförsök - kontakta VPE(www.vpe.se) direkt tel 031-58 69 30 Jour: 0703-00 92 60 (Meddela även ordförande i manereds samfällighetsförening)
mån-tor
07:30-16:30
fre
07:30-16:00
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bakgrunden till utbytet
Som tidigare informerats om ,så har vi i styrelsen under det senaste dryga halvåret förberett projektet att byta ut garageportarna. På extrastämman 5 juni 2018, togs beslut att påbörja utbytet.
Den typ av port som verkar vara det självklara valet idag är isolerade takskjutsportar. Isoleringen är ju i vårt fall inte nödvändig för värmen, men den gör porten tyst och stabil. Porten är 42 mm tjock och har en trästruktur.
Det finns ingen skyddsklass/säkehetsklassning på garageportar, men generellt är en motordriven port säkrare. Och bekvämare, men inte mycket dyrare.
Motorn som ingår i vår offert levereras med 2 st fjärrkontroller samt 1 st invändig tryckknapp och har automatisk LED- belysning. Automatiken har mjukstart och stopp i både upp och nedgränslägen. Det finns nödöppning med nyckel, ifall det skulle bli strömavbrott.
Idag är öppningen på portarna 2170 x 1870 mm (b x h). Med takskjutsportar ökar öppningen till 2300 x 2000 mm.
Frågan har ställt om vi ska passa på att öka bredden ytterligare, när vi ändå gör en så här stor insats, till standardmåttet 2500 mm. Som mest skulle man enligt entrepenören kunna bredda till max 2450-2470 mm, då utrymme krävs för att inte vara på marginalen, att det inte får plats om nät är skeva eller om det sitter väggar i vägen. Troligen behöver panelskivan som sitter mellan portarna kapas ur för att kunna bredda enligt önskemål. Plåten nertill kan behövas klippas och göras omfalsning på så att den blir i den nya bredden. Gällande kapning av panelskivan som sitter mellan garagen: Den kan ha en tendens att flisa sig när den kapas och i dessa fallen så kan man behöva antingen byta dessa, till liknande de som sitter idag, om de finns att få tag i. Gällande plåten nertill kan det vara så att det kan behövas bytas ut helt och hållet. Kan bli så när man demonterar den befintliga karmen. Man skulle också behöva omplacera el och strömbrytare, samt eventuellt också byta den armatur som sitter på panelerna. Vi skulle också behöva ansöka om ett nytt bygglov, och inte säkert få godkänt på detta, då Partille Kommun är noga med att vi ska behålla fasaderna oförändrade.
Då de flesta bilar är smalare än 2300 mm, och kan köras in i garaget, tycker vi att det inte är motiverat att bredda portarna.
Då vita portar initialt var ett billigare alternativ, så sökte vi bygglov hos kommunen avseende byte av färg från rödbrunt till vitt. Detta avslogs, och rekommendationen blev att portarna ska (fortsätta) vara i en röd – brun, emot de vita fasaderna, kontrasterande nyans. Entrepenören har lämnat färgprov som kommer att visas upp på mötet.